Jak skonstruować umowę w zakresie autorskich praw osobistych?

Lipiec 16 2013 10:09AM

Zgodnie z regulacjami prawnymi autorskie prawa osobiste nie podlegają zrzeczeniu i są niezbywalne. Wynika to z charakteru tych praw i ich specyfiki. Autorskie prawa osobiste wyrażają indywidualną więź autora z utworem. Chodzi tutaj także o interesy osobiste, które są podyktowane zarówno względami emocjonalnymi, jak i praktycznymi. Z powodu tak skonstruowanego interesu twórcy, które są zmaterializowane w postaci tych praw ustawodawca objął je ochrona prawną.

 

W zakresie prawa umów dotyczących praw autorskich niezbywalność nie stanowi poważniejszych implikacji. Jednakże, jeśli chodzi o zakaz zrzeczenia pojawiają się problemy. Przykładem tutaj może być dokumentacja budowlana i wpływ osobistych praw autorskich jej twórców na inwestycję, której los może nie być pewny w przypadku konfliktu twórcy z wykonawcami. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być zamieszczenie w umowie odpowiedniej klauzuli, w której twórca zobowiązuje się do nie wykonywania autorskich praw osobistych do utworu. Klauzula powinna zawierać dodatkowo upoważnienie dla osób trzecich do ich wykonywania.

 

W jaki sposób druga strona, która zawiera umowę może się zabezpieczyć przed zmianą decyzji przez twórcę? Dobrym rozwiązaniem byłoby takie skonstruowanie umowy, która mówiłaby o przeniesieniu autorskich praw majątkowych, co oznacza, że w obszarze zrzeczenia się autorskich praw majątkowych twórca ponosi odpowiedzialność majątkową za nieprzestrzeganie postanowień umowy.

 

Konstruując umowy dotyczące autorskich praw osobistych trzeba jednak pamiętać, że przepisy prawne w zakresie odstąpienia lub wypowiedzenia umowy w związku z jej niemajątkowymi interesami twórcy są normami bezwzględnie obowiązującymi.

 

Joanna Walerowicz
www.BusinessTimes.pl

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Do internetu trafia 30 proc. wydatków reklamowych firm

    Reklama internetowa rośnie w siłę. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat rynek...

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.