Czy pracodawca może przejąć prawa autorskie do utworu?

Lipiec 9 2013 09:18AM

Prawo autorskie dotyczy utworów, czyli każdego przejawu działalności o charakterze indywidualnym, a także ich ochroną, zasadami udzielania licencji i prawami przysługującymi twórcy. Utworami są dzieła artystyczne, jak również przedstawienia sceniczne i choreograficzne.

 

Prawa autorskie podzielona są na osobiste i majątkowe. Te pierwsze są nierozerwalnie związane z osobą twórcy i nie podlegają dziedziczeniu. Jeśli chodzi o prawa majątkowe, to według ustawy, twórcy utworu przysługuje prawo do korzystania i rozporządzania nim oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Inny artykuł ustawy mówi jednak, że jeżeli pracownik stworzył utwór w toku wykonywania obowiązków służbowych względem pracodawcy, w chwili jego przejęcia wszelkie autorskie prawa majątkowe przechodzą na pracodawcę, o ile umowa o pracę nie stanowi inaczej.

 

Pracownik oraz pracodawca mogą w dowolny sposób ukształtować sposób i zakres autorskich praw majątkowych, poprzez odpowiednie zapisy w umowie o pracę. Mogą też w tym celu skonstruować osobna umowę cywilnoprawną. Zakres pól eksploatacji, w stosunku, do których doszło do nabycia praw majątkowych, jest wyznaczany poprzez dokładna analizę obowiązków pracowniczych oraz zgodność obu stron.

 

Zgodnie z prawem przeniesienie autorskich praw majątkowych może mieć miejsce tylko w sytuacji, gdy wytworzone utwory związane są z pracowniczymi z obowiązkami pracownika wynikającymi ze stosunku pracy.

 

Joanna Walerowicz
www.BusinessTimes.pl

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Oklejanie samochodów sposobem na skuteczną reklamę Twojego biznesu

    Biznes rządzi się swoimi prawami i wymusza na biznesmenach kładzenie dużego nacisku...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.